Un studiu Bold by Lowe Group & iSense Solutions despre cea mai stresantă perioadă a anului
București, 20 decembrie 2017
Din vechi timpuri se spune că aceasta este cea mai fericită perioadă a anului. Cu anii, însă, Crăciunul s-a transformat în cea mai profitabilă sărbătoare pentru branduri, dar și în cea mai stresantă pentru consumatorii aflați în febra cumpărăturilor și în goana după cadoul perfect. Iar această presiune este tot mai puțin apreciată de millennials, care se raportează altfel la Crăciun. Într-un nou studiu lansat sub umbrela Bold by Lowe Group, agenția MullenLowe analizează modul în care schimbul de generații reconfigurează experiența sărbătorilor de iarnă și ce noi abordări sunt așteptate din partea brandurilor.
„Am plecat de la trei ipoteze principale: experiența Crăciunului s-a schimbat, oamenii care îl așteaptă s-au schimbat și ei, iar tehnologia influențează tot mai mult această sărbătoare. Apoi, pentru a descoperi tensiunile pe care le putem folosi în campanii, am întrebat 1.007 români despre cum ar arăta pentru ei un Crăciun perfect și cum se simt cu adevărat în această perioadă. Iar principala concluzie la care am ajuns este că brandurile ar trebui să abordeze comunicarea de Crăciun într-un mod diferit, mai meaningful și mai relevant pentru target”, afirmă Adrian Chiuhan, Head of Strategy, MullenLowe.
Studiul are la bază o cercetare cantitativă realizată în parteneriat cu iSense Solutions, care relevă o serie de contradicții între realitățile și așteptările românilor în prag de Crăciun. Astfel, pentru cei mai mulți români din mediul urban, Crăciunul este un prilej de a se bucura de tradiții (împodobirea bradului, colinde – 81%), de a petrece mai mult timp cu familia (80%), de a oferi cadouri (73%), dar și de a primi cadouri (47%), de a se odihni (43%), de a face cumpărături (41%), de a se apropia de Dumnezeu (38%) și de a face acte de caritate (32%), de a se distra cu prietenii (31%), de a avea mai mult timp pentru ei (23%) sau de a-și cumpăra un cadou pe care nu l-ar achiziționa cu altă ocazie (23%).
În același timp, mulți români resimt presiunea acestor zile. Spre exemplu, 45% dintre românii din mediul urban simt că ceilalți vor să se comporte într-un anumit fel (fericit, vesel etc.), 44% se simt mai obosiți după ce trec sărbătorile, 43% simt că toată lumea are așteptări de la ei, 42% evită să vorbească despre problemele lor pentru a nu afecta starea celor din jur, iar 32% se simt singuri chiar și dacă sunt lângă familie sau prieteni. Aceste procente sunt și mai mari pe segmentul de vârstă 18-29 de ani: 51% simt că ceilalți așteaptă să se comporte într-un anumit fel, 51% sunt mai obosiți după sărbători, 37% se simt singuri și când sunt cu familia sau prietenii și 35% văd pe rețelele sociale că prietenii lor au un Crăciun mai frumos.
„Depresia de sărbători nu este deloc un mit, iar rezultatele acestui studiu confirmă că nu toți oamenii sunt veseli și plini de entuziasm în această perioadă. Cel mai vulnerabil target, din acest punct de vedere, este generația millennials, care pare să fie mai stresată și mai obosită decât generațiile precedente în preajma sărbătorilor. De aceea, credem că pe termen lung vor avea de câștigat brandurile care vor ști să respecte și să răspundă nevoii fiecărui consumator de a trăi experiența Crăciunului într-un mod unic și personal”, adaugă Andrei Cânda, Managing Partner, iSense Solutions.
Potrivit studiului, 62% dintre românii din mediul urban încearcă să îi facă fericiți pe cei din jur și se întristează când nu reușesc, 58% se gândesc mai mult la persoanele care au nevoie de ajutor, iar 55% spun că văd mereu pe rețelele sociale prieteni care se laudă cu darurile primite. De asemenea, consumatorii se plâng că cheltuiesc prea mulți bani (57%), aruncă prea multă mâncare rămasă neconsumată (52%), petrec mult timp în magazine pentru cadouri și alte cumpărături (48%), sunt presați de timp și nu reușesc să facă tot ce-și propun (42%), exagerează cu mâncarea/băuturile alcoolice (30%).
Un Crăciun reușit înseamnă, pentru români, să stea în jurul bradului, alături de familie (77%), să petreacă timp atât cu familia, cât și cu prietenii / persoana iubită (77%), să pregătească mâncăruri tradiționale pentru familie/prieteni (65%), să se odihnească (55%), să se retragă acasă, unde este liniște (51%), să meargă la evenimente cu specific /de tradiție (târguri, concerte – 46%), să iasă în pub-uri, restaurante sau să meargă la cumpărături (7%).
Cei mai mulți români asociază perioada sărbătorilor de iarnă cu sentimentele de mulțumire (92%), fericire (91%), dar și încredere (86%), entuziasm (86%) și apreciere (83%).
Despre MullenLowe
Deținută de grupul american IPG (Interpublic Group), MullenLowe este una dintre cele mai mari rețele de comunicare la nivel mondial, cu peste 90 de agenții în 65 de țări. Campaniile semnate MullenLowe în 2016 au plasat rețeaua, pentru al doilea an consecutiv, pe locul patru în WARC 100, clasamentul anual al celor mai bune agenții și campanii din lume, realizat pe baza eficienței, strategiei și creativității.
În România, MullenLowe face parte dintr-unul dintre cele mai importante grupuri de comunicare, alături de Initiative (media), Golin (relații publice), Profero (digital), Medic One (comunicare în domeniul medical și farmaceutic) și BPN (media).
Pentru mai multe informații vizitați romania.mullenlowe.com sau pagina de Facebook MullenLowe Romania.
Despre iSense Solutions
iSense Solutions – The Modern Consumer Company folosește cele mai recente tehnologii de sondare a consumatorului modern din România. Compania a fost fondată de Traian Năstase și Andrei Cânda, specialiști cu peste 12 ani de experiență în domeniul cercetării de piață și cu o expertiză academică solidă, fiind doctori în Sociologie, respectiv Marketing. Mai multe informații puteți găsi pe www.isensesolutions.ro și www.researchromania.ro.
Despre Bold by Lowe Group
Bold by Lowe Group este o inițiativă curajoasă a grupului Lowe menită să aducă ceva nou în industria de comunicare. Platforma include o serie de evenimente și studii realizate în parteneriat cu firma de cercetare iSense Solutions prin care sunt analizate cele mai recente și relevante informații și tendințe din domenii cheie din România, ajutând astfel brandurile să se poziționeze și să vândă mai bine.
Despre Grupul Lowe România
De peste 20 de ani pe piața locală, Lowe este unul dintre cele mai importante grupuri de comunicare prezente în România, oferind servicii în întregul spectru al comunicărilor de marketing. Din grup fac parte în prezent următoarele agenții: MullenLowe (creație și producție publicitară), Initiative (media), Golin (relații publice), Profero (creație și productie publicitară digitală), Medic One (comunicare în domeniul medical și farmaceutic) și BPN (media).